Streaming online konferencji wymaga spełnienia kilku podstawowych elementów:
- DOSTĘP DO INTERNETU
Pierwszą kluczową sprawą w transmisji online konferencji jest dostęp do internetu. Oczywiście można sygnał nadawać także za pośrednictwem łączności satelitarnej, ale koszty takiego rozwiązania powodują, że dla wielu konferencji ta metoda jest nieosiągalna. Najprostszym rozwiązaniem jest dostęp do łącza internetowego w Sali, w której odbywa się konferencja. Trzeba jednak sprawdzić, jaka jest przepustowość tego internetu oraz czy wygenerowana przepustowość jest także obciążana przez uczestników konferencji. W jednym z hoteli, teoretycznie hotel posiadał łącze 50 MB, ale z tego internetu korzystał cały obiekt… obsługa i goście. Dlatego ważne jest, aby sprawdzić możliwości sieci tylko i wyłączenie w zakresie przeznaczonym do streamingu online. Streaming online konferencji może odbywać się także z miejsc, w którym nie ma przyłącza internetowego, ale jeśli jest zasięg LTE możemy zapewnić przenośne punkty dostępu.
2. JAKOŚĆ INTERNETU A JAKOŚĆ STREAMOWANEGO OBRAZU:
Dostęp do internetu decyduje o tym, czy możemy realizować streaming online konferencji, ale jakość dostępnego łącza decyduje o tym w jakiej rozdzielczości możemy prowadzić transmisję. Uwzględniając ten fakt trzeba pamiętać, że jeśli chcemy prowadzić streaming obrazu w jakości FULL HD 1980 x 1080, powinniśmy dysponować łączem minimum 20 MB. Przy rozdzielczości HD 1280 x 720, wystarczy nam internet min. 15 MB. Przy doborze rozdzielczości należy uwzględnić także rodzaj sieci i ewentualne spadki prędkości.
3. OŚWIETLENIE MÓWCÓW KONFERENCJI ONLINE:
Oświetlenie mówców konferencji to kolejny ważny element transmisji online konferencji. Jeśli chcemy uzyskać jakość studyjną transmisji powinniśmy zadbać o dobór odpowiedniego oświetlenia zapewniającego temperaturę barwową światła dziennego. Temperatura barwowa mierzona jest w Kelvinach, temperatura światła słonecznego w południe to przedział 5000 – 6500K. Światło w okolicach 5.000 – 5.500 jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem, podobną temperaturę barwową posiada światło lampy błyskowej. W salach konferencyjnych spotykamy także światło żarowe 3000 – 4200 K oraz światło jarzeniowe 4200 – 5100 K. Analizując aspekt oświetlenia w Sali konferencyjnej, z której będzie realizowany streaming online należy zwrócić także na kwestię migotania światła. Wszystkie powyższe problemy rozwiązuje światło studyjne, które jest światłem stałym z temperaturą barwną światła dziennego.
4. KAMERY DO TRANSMISJI ONLINE KONFERENCJI:
Transmisja online konferencji – ile kamer? To często pytanie i dyskusja. Z jednej strony ilość kamer ma wpływ na koszt transmisji online, z drugiej strony większa ilość kamer umożliwia ciekawszą transmisję. Dobór optymalnego rozwiązania uzależniony jest od konkretnej konferencji, ale pewnym minimum optymalnego rozwiązania na większości konferencji są 3 kamery: szeroki plan, ujęcie mówcy 1, ujęcie mówcy 2 lub szeroki plan publiczność.
5. NAGŁOŚNIENIE STREAMINGU KONFERENCJI:
Transmisja online konferencji to nie tylko obraz, ale także dźwięk. Część konferencji realizowana jest w małym gronie uczestników i wówczas nagłośnienie konferencji jest również ograniczone, zdarza się, że na sali konferencyjnej nie ma nagłośnienia. Natomiast inna część wydarzeń konferencyjnych realizowana jest w dużych salach, które są nagłaśniane, by uczestnicy konferencji dobrze wszystko słyszeli. W jednym i drugim przypadku potrzebny jest sygnał z dźwiękiem do transmisji online. Nagłośnienie konferencji możemy zapewnić my, ale też może zapewnić nagłośnienie firma kompleksowo realizująca cały event. Często także nagłośnienie zapewnia hotel. W trakcie transmisji online, niezależnie od powyższej sytuacji należy zapewnić stałą obecność osoby odpowiedzialnej za nagłośnienie.
6. MODERATOR KONFERENCJI ONLINE:
Jeśli tworzą Państwo przekaz do internetu warto pamiętać, że oprócz uczestników konferencji na sali są także widzowie po drugiej stronie ekranu. Widziałem mnóstwo konferencji, w których mówcy zapominali o tych widzach. Pamięć o nich nie generuje kosztów i jest drobiazgiem, a który podnosi atrakcyjność transmisji online dla oglądających. W ten sposób chciałem zasygnalizować aspekt angażowania odbiorców transmisji online.